Ga naar de inhoud

Walnoot ontmoet Jeroen Wand

Jeroen Wand (1985)

De walnoot, de beschermer. Een langzame groeier, maar daardoor gaat hij wel hoog en diep, hij laat zich door weinig tegen houden. Zeker niet wanneer hij eenmaal geworteld is. Dan is er nog maar weinig wat hem kwaad kan doen.

Doordat hij zo langzaam groeit zitten de jaarringen dicht op elkaar wat het hout uiteindelijk erg sterk maakt. Toch zijn de vezels zacht wat een uitstraling van fluweel of zelfs zijde kan geven. Net als met zijde dien je zorgvuldig met de walnoot om te gaan. Voornamelijk wanneer de boom dorst heeft, in lente en zomer, is hij erg kwetsbaar, de energie gaat dan voornamelijk naar het transport van vocht, en liever niet naar het genezen van wonden of iets dergelijks.

De walnoot geeft fysieke signalen af wanneer het hem niet zint. Hij stoot een geur af wanneer er te veel insecten in de buurt zijn, die hem en zijn omstanders wel eens kwaad kunnen berokkenen. Hij zorgt er dus ook voor dat hij niet aangetast wordt door torren, wespen of rupsen. De walnoot bepaald wie er bij hem in de buurt komt en wie zijn bescherming geniet.

Als ontwerper heeft Jeroen een sterke mening op zijn werk, de tactiliteit van zijn meubelen en interieurs speelt elke keer weer een grote rol. De schijnbare kwetsbaarheid zorgt ervoor dat je de meubelen benaderd met eerbied en respect. Je vraagt als het ware eerst of je gebruik van ze mag maken.

In dit meubel heeft Jeroen gewerkt met verschillende lagen walnotenfineer die het massieve inklemmen en beschermen. Op die manier ontstaat er een constructie die kwetsbaar lijkt maar erg sterk is. Het zitvlak en de rugleuning bestaan uit een aantal lagen fineer die doorbuigen wanneer je gaat zitten. Doordat ze doorbuigen voel je de poten hun stabiliteit pakken en vanaf dat moment voel je dat je goed zit.

Jeroen beschermt met deze stoel zijn gebruiker. Door de uitstekende stukken fineer benader je de stoel voorzichtig. Ook als er al iemand op zit. Als gebruiker van de stoel zorg je ervoor dat je geen wilde bewegingen maakt, je gaat bewust om met het meubel en het materiaal waarvan het meubel gemaakt is. 
The Veneer Chair 2.0

Tekst door Pierke Hulshof 2018

Foto’s door Ben van Kemenade